Rondje Nederland van 20 juli tot 2 augustus 2006

Home

tussen 's Hertogenbosch en Drunen

20 juli 2006

Half negen vertrek en op weg naar Delden via Duitsland de “ 31” Mio brengt ons voor de deur en we krijgen aan plaats aangewezen. Het is warm, zeg maar heet. Ons zonnescherm uitgerold en vastgezet. We gaan naar het zwembad, die naast de camping ligt en zoeken Henny. Ik vraag: “Zit er ook blauwalg in? Hij kijkt en herkent ons meteen. Hartelijk ontvangst en drinken nog een kop koffie. Er komt ook een man binnen, zich voorstellende als Halsema, die een grote steun voor Henny is geweest. Later vertelde Henny, dat hij de vader van Femke Halsema van Groen Links is. We spreken af dat we tegen 5 uur naar Hanny in Goor gaan. Daar aangekomen, bewonderen we eerst de tuin die zeer smaakvol is ingericht, naar idee van Hanny en uitgevoerd door Henny. Perfect. Zo’n huis zou ik wel willen wonen. Hoe groter je woont hoe meer rommel en je blijft bezig aan het huis. De Rosé smaakt uitstekend en de macaroni die volgde ook met als afsluiting een lekker ijsje. Tegen negenen zijn we weer thuis en hebben tot laat met buren gepraat (een molenfreak) weet echt alles van molens.

de tuin van Henny en Hanny

aan tafel                                 belletje vanuit het zwembad                      het toetje

21 juli

Tegen negen uur opgestaan en dan is het al lekker warm. Na ontbijt even naar Henny gegaan en gezegd dat we niet komen fietsen, te warm en Henny beleeft hoogtijdagen met het zwembad. Wij gaan in de morgen naar Mevr. Visser in Hengelo met een grote foto van Iep Zwaagman-Visser. Ik had David de foto vorig jaar al willen geven maar zij zaten in Friesland en wij in Noord-Holland met vakantie. David ligt in het ziekenhuis en wordt vanmiddag geopereerd aan zijn hart, best een riskante operatie. Ze wonen nog maar zes weken in hun nieuwe huis, een appartement, maar wel een hele mooie, met een ruim balkon en grote keuken en alles stijlvol ingericht.

de St Blasius kerk             naar binnen                            glas in Lood            zandloper op de preekstoel

zijaanzicht                      duivels rooster           de bank van de Twicklers               interieur kerk

’s Middags gaan we op de fiets naar Delden, bekijken een oude kerk en ook naar de ‘Border’ een tuin, geheel ommuurd. Maar het is zo warm dat we weggaan en fietsen geeft toch meer koeling. We komen Delden binnen en ik koop me, op de markt, een haring en Resy kijkt links en rechts naar koopjes. Terug op de camping drinken we thee en zitten achter de caravan uiteraard in de schaduw. We gaan ons weer douchen en dan op weg naar H&H. Tegen zessen zitten we weer in hun gezellige tuin en Henny haalt de glazen, maar bijna liggen ze allemaal op de grond. Hij kon dat nog net voorkomen. We hebben gebarbecued met een frisse salade, rosé en water, want het is nog steeds heel heet. Even voor twaalven nemen we afscheid, hopelijk tot half september, want dan zien we hun waarschijnlijk weer in Garda. We rijden terug maar komen in het centrum van Goor terecht, heel gezellig, de terrassen zitten nog vol, maar we gaan toch naar de camping. In Delden weten we de weg niet meer en dan moet Mio uit de tas en die brengt ons via een heel andere weg, langs het kanaal, naar de camping.

camping plek in Delden                           toiletgebouw                                even buiten Delden

22 juli

Vrij laat opgestaan en begonnen met inpakken. Nadat Resy heeft afgerekend gaan we naar Doorwerth. Daar komen we op een boerencamping, een moderne veeboer en 3 grasveldjes, een voor stacaravans en 2 voor toercaravans en tenten en dan nog een reserve veldje. En wij altijd denken dat een boerencamping nooit meer dan 15 plaatsen heeft en deze komt aan caravans al gauw meer dan 40 stuks. De toiletten en douches zijn een juweeltje, kunnen de reguliere campings een puntje aan zuigen. We gaan op de fiets naar Heelsum, kijken of Eertwijn en Asselien thuis zijn. Zitten we eerst bij een ander service flat maar we werden doorverwezen naar de volgende, 100 meter verderop. Asselien deed open en Eertwijn was net op boodschap en kwam even later. Wel zat er een huisvriend, die na later bleek 95 jaar is en heeft met Wim Kan in het Jappenkamp gezeten en gewerkt aan de beruchte Birma spoorweg. Later kwam ook Asselien’s zuster op bezoek. Na 3 koppen thee en gezellig gepraat zijn we in de stromende regen teruggegaan naar de camping. ’s Avonds gelopen naar de A50 een snelweg, die op 500 meter bij de camping langs loopt zonder dat we daar hinder van hebben. Even na twaalven naar, of te bed.

op 500 meter van de camping in Doorwerth, weg gegraven dwars door het landschap

kijkers naar het verkeer                          ons schuin plekje                         Petra en Piet op bezoek

23 juli

Weer een heerlijke dag, de buurvrouw waarschuwt ons voor woensdag dan kan het wel 38 graden Celsius worden. We willen koffiedrinken bij Petra en Piet. We gaan te laat weg en ‘tot overmaat van ramp’ heb ik de Mio nog op fiets staan en zodoende stuurt hij ons via Heveadorp en andere gehuchtjes naar Arnhem. Halverwege overgeschakeld op auto. Half twaalf aankomst. Koffie, fris, soep, broodjes en gezellig bij gepraat en ondertussen de fontein weer aan de praat gekregen. P&P gaan met ons mee naar de camping om te zien waar we zitten en komen vanavond op visite. Ik typ en kijk intussen naar de laatste etappe van de tour de France met een ventilator op 30 cm afstand. Ik mag het diner klaarmaken. Aardappelen, sla en varkens filetlapjes in een groene pepersaus. ’s Avonds nog even naar de koeien gekeken en een mede kampeerder verteld mij dat alles volautomatisch gaat en zie een koe voor een hekje staan zijn beurt afwachten om gemolken te worden. Deurtje gaat open en de koe neemt plaats terwijl de machine de tepels opscharrelt en even later spuit de melk tegen de glazen inspectie buis. Wanneer de melk eruit is worden de tepels losgekoppeld en een hekje gaat open en de koe verdwijnt in de grote stal en de volgende kan komen. Twee zulke machines heeft de boer. Petra en Piet komen op visite. Na de koffie samen naar de snelweg gelopen en de stroom auto’s van de A50 bekeken. Na de drankjes en hapjes zijn ze tegen half twaalf weer naar huis gegaan.

ballonvaarders                                       Petra                                                Piet

24 juli

’s Morgens gebeld met camping Zonnehoeve in Alkmaar/Egmond aan Zee. Helaas geen plaats meer. Was te verwachten. Dan toch maar naar Drunen. Ik ben er blij om, dan gebeurt er wat, anders lig je dagenlang aan het strand. Minicamping de Ruif aan de Giersbergen tegen de Drunense duinen. Kleine 80 kilometer en even na twaalf rijden we de camping op. We worden steeds geroutineerde en in een mum van tijd staat alles op zijn plaats. Na ons middagdutje gaan we op de fiets naar Drunen. Leuk klein plaatsje. Bij de Aldi wat boodschappen gekocht. Daarna op de fiets het bos ingereden. Na 5 km een restaurantje en zien op een kaart dat de route te lang is. We rijden nog even door, langs mooi natuurschoon en keren dan. Het is kwart over acht wanneer we weer bij camping zijn en besluiten dan toch om de schotel op te stellen en wat nog nooit is gebeurt, de schotel staat en we hebben beeld en geluid.

de duinen van Drunen

plek in Drunen                                          prachtige omgeving en heerlijk fietsen

25 juli

Vanmorgen op de fiets naar ’s Hertogenbosch. Heen niet de mooiste route (Mio), maar na 15 km komen we bij de Sint Jan aan waar we eerst een kop koffie kopen en vervolgens de kerk ingaan waar het heerlijk koel is. Na bezichtiging, jammer dat de buitenkant in de steigers staat, vragen we een voorbijgangster de weg naar de markt en er blijken er 2 winkelstraten naar toe te lopen. Mooie straten en Resy heeft ogen te kort. Op de markt zoeken we een schoenwinkel Resy heeft haar 1 cm hak niet meegenomen en loopt nu scheef. Vervolgens door de stad naar de Binnendieze gegaan en ons ingescheept voor een rondvaart door Den Bosch onder vele huizen en onder leiding van een enthousiaste vrijwilliger, die veel van de historie weet. Een misser van ons is dat we de flesjes water in de fietstas hebben laten zitten. Toch maar even weer de St. Jan in, daar is het heerlijk koel. We besluiten naar huis te gaan. Nog lang niet uitgekeken, maar de warmte is toch spelbreker en fietsen nu via een fietspad, langs het water terug naar de camping. ’s Avonds bij buren op visite geweest, zij zijn al diverse keren naar Noorwegen geweest en omdat dat ook op ons lijstje staat heeft hij 3 CD meegenomen van huis en de foto’s gaan we op onze laptop bekijken. De mooiste route heb ik maar even gekopieerd naar mijn harde schijf. Leuke avond gehad.

de vogel van Sint Jan                           interieur Sint Jan, de buitenkant staat in de steigers

rondvaart gemaakt in de Binnen Dieze van 's Hertogenbosch

26 juli

Het is ’s morgens koel in de caravan. ’s Middags komt de zon om de hoek kijken en dan stijgt de temperatuur heel snel. We besluiten om ’s middags met de auto op stap te gaan. In de auto is het heerlijk koel. We gaan eerst naar Ben en Marietje onze ‘kampeer’ vrienden van Spanje in Heeswijk/Dinthel, Ben moest de laatste keer dat we ze ontmoetten in Barcelona vaak hoesten en willen nu weten hoe het met de familie gaat, maar ze zijn niet thuis en rijden door naar de Sligro in Veghel, waar we de zaak even bekijken en à passant nog wat spulletjes hebben gekocht. Terug weer in Heeswijk/Dinthel treffen we B&M weer niet thuis en gooien een briefje in de bus. We bellen wel wanneer we weer in Winschoten zijn. We rijden weer naar de camping en zitten in de schaduw het ‘Noord Brabants dagblad’ te lezen. Na het eten rollen we de luifel op en het vloerkleed leggen we tijdelijk in de auto. Ook rekenen we met de boerin af. Tot na twaalven zitten we in de caravan met de TV aan én 2 draaiende ventilatoren. Voor verdere koeling zorgt een fles Canei uit de koelkast.

plek in Zevenhuizen                          lezen in de schaduw bij Wim en Haddy, Jacqueline is op bezoek

27 juli

We pakken in er hangt regen in de lucht. Tegen tienen verlaten we de camping en rijden richting Zevenhuizen. Onderweg een regenbui gehad, lekker fris. Op de camping aangekomen, een grote, krijgen we plaats nr. 10. We zetten de caravan op zijn plaats maar de luifel blijft in de tas er komt nog meer regen en misschien veel wind. Daarna naar Wim en Haddy. Ook Anna is er op bezoek, Haddy heeft ons zien rijden, we kijken nog steeds naar een rode VW en rijdt achter ons aan naar haar huis. Resy gaat met Anna en Haddy een bankstel verwisselen bij een ex koster. Wim en ik duiken achter de computer. Haddy bakt voor ons lekkere pannenkoeken en gaat daarna naar Den Haag voor haar hobby. Wij gaan weer naar de camping. Ik ben moe door het warme weer en moet de caravan nog verder gebruiksklaar maken. Het is druk op een grote camping. Zo lopen wij de ‘campingwalk’. Wat een gepruts met kaarsjes, verlichting, in werkelijk alle soorten, haast net de Kerstmis gekte. Naast ons komen 2 vrouwen met 2 kinderen op de fiets vanuit Duisburg via Venlo enz. naar Zevenhuizen met uiteindelijke doel Scheveningen. De kinderen gaan direct zwemmen en de dames zetten de tent op.

28 juli

Vanmorgen een belletje naar De Jagers’s. Wim gaat ons tegemoet rijden op de fiets. Ik ga nog even de was doen en dan rijden we van de camping richting bruggetje en daar staat Wim ons al op te wachten. We gaan gezamenlijk rond de Rottemeren naar de Beukenlaan een mooi tochtje en ik dacht dat het veel langer zou zijn. Na de koffie zijn Wim en ik achter de computer om foto’s naar Mitzy, Christine en Henk Bosman te sturen. Tevens heb ik mijn mail ingekeken en diverse verwijderd. Wij, Haddy, Resy en ik halen Jacqueline de Jager op uit Capelle aan de IJssel. We eten gezamenlijk en drinken een glas wijn. ’s Avonds zetten we onze fietsen in de bus en wij allemaal brengen Jacqueline als 1 e weg en noemen haar Jacq-Jacq als zij aangeeft welke weg we moeten volgen. Dan brengt Mio ons naar Zevenhuizen, waar we tegen twaalf uur aankomen.

plek in Noordwijkerhout                                                de grachten van Leiden

29 juli

We gaan naar camping op Hoop van Zegen in Noordwijkerhout. We kunnen alleen op het jeugdveld staan, maar dat wisten we al. De caravan op een klein plaatje gezet, er is ook nog een Duitser, die met vriendin net is aangekomen en ook zijn tent wil opzetten. De camping verkend, het is trouwens de 3 e keer dat we camping bezoeken. Daarna op de fiets naar Noordwijk. De fietsen geparkeerd en lopend de winkelstraat in gegaan en diverse winkels bekeken en op het laatst boodschappen in een supermarkt gehaald, we gaan vanavond barbecueën. Het is nog steeds lekker weer, maar ze waarschuwen wel voor meer wind en plaatselijk regen. Tot tien uur buiten gezeten en daarna TV gekeken en krant gelezen. Even na 12 doe ik het licht uit.

garage voor de stads brandspuit                    centrum van Leiden en uitzicht vanaf de burcht

30 juli

Tegen enen komen Haddy en Wim bij ons, eerst koffie en een glaasje, het begint af en toe licht te regenen, maar besluiten toch op de fiets te gaan en rijden via de duinen, dat zijn de heerlijkste wegen, naar Katwijk. We rijden nog even door naar het huis van Jaap en Elly, maar zijn niet thuis. We rijden een andere weg, in de regen, terug. Thuis praten we na en ondertussen worden de aardappelen, boontjes, komkommer en 6 karbonaden klaargemaakt en hebben heerlijk gegeten. Tegen zeven uur gaan Wim en Haddy naar Harry en Annemarie in Naarden.

De Burcht in Leiden

Centrum Leiden

31 juli

Vanmorgen gaan we naar Leiden, de sleutelstad. Na 17 km komen we bij een oud gasthuis waar een schildersatelier van Rembrandt moet zijn. De Mio brengt ons tot voor de deur en op het ANWB schild staat ook het Rembrandt’s atelier, maar ik zie niets en alles is ook gesloten, maandagmorgen? We zoeken het centrum en zetten de fietsen tegen een lantaarnpaal met een extra slot. We gaan eerst op een terras zitten voor koffie en cappuccino, maar vooral om even naar de WC te gaan. Daarna zoeken we de winkelstraat en vinden die. Resy koopt 2 armbanden en een paar schoenen bij Cinderella. We willen nog een versnapering nemen bij ons terras en gaan weer eerst naar de WC. Wanneer er geen bediening komt gaan we naar de fietsen én naar de camping. ’s Avonds bel ik met Kor of hij koffie drinkers kan gebruiken. Tegen half negen zijn bij hem, Marrie komt even later thuis. Gezellig gepraat, vooral over zijn uitnodiging voor een bezoek volgend jaar aan Australië. Kwart over elf zijn we weer thuis, de slagboom is dan reeds uitgeschakeld

Katwijk vanaf de vuurbaak

de vuurbaak                   mijn haringstalletje                               een 'woeste' zee         de kerk van Katwijk

geen commentaar

1 augustus

Vannacht regen en ook vanmorgen, nog steeds nat. Wim en Haddy zouden komen fietsen, maar we krijgen een SMS en melden dat het daar giet. We proberen te bellen maar in gesprek en dat duurt 2 uur zodat ik maar een SMS stuur. Even later Wim aan de telefoon, en melden dat we hier blijven, geen fietsweer. We gaan met de auto naar Noordwijk en verder, naar Katwijk. We parkeren de auto en lopen richting strand. Op weg daarheen beklimmen we de vuurbaken van Katwijk. Vroeger branden ze takkenbossen op de vuurbaken voor de schippers die met hun bomvaartuigen, na een dag vissen op het strand terugkeerden. Daarna op het strand gelopen en vervolgens koffie gedronken in een strandtent. Op weg naar de auto nog een haring, zonder uitjes, gegeten. De rit vervolgd en dan toch maar naar Bleiswijk naar Wim en Haddy. Bij Wim Google Earth op de computer gezet en Resy is met Haddy op boodschap gegaan. Bami gehad, lekker. Na de koffie weer vertrokken naar de camping. Het is nog steeds koud en vochtig. Morgen gaan we, denk ik, terug naar Winschoten en rollen de luifel alvast op.

2 augustus

Nog steeds wind en af en toe regen. We pakken de boel in en rijden naar Winschoten. Toch 2 heerlijke weken gehad!